Strona GłównaStrona Główna
FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy Rejestracja  Album  Zaloguj

Poprzedni temat :: Następny temat
Prof. Antoni Xiężopolski -pionier kolejnictwa - Wystawa
Autor Wiadomość
Jerzy_S 

Wiek: 68
Dołączył: 06 Kwi 2011
Posty: 720
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-09-07, 13:27   Prof. Antoni Xiężopolski -pionier kolejnictwa - Wystawa

Bylem wczoraj na 150. urodzinach prof. Antoniego Xiężopolskiego (6.09.1861 - 21.05.1951) pioniera kolejnictwa. W Muzeum Techniki w Warszawie dyrektor Muzeum inż. Jerzy Jasiuk przeczytał list od wnuczki profesora pani Wojciechowskiej zarazem wnuczki prezydenta Wojciechowskiego.
Ze wzg na stan zdrowia pani Wojciechowska tylko listownie wyrazila wielkie podziękowanie organizatorom wystawy. Przypomniała postać prof. Xiężopolskiego w odniesieniu do wspomnień rodzinnych - jako bardzo kochającego rodzinę Dziadka , potrafiącego w swych licznych obowiązkach znależć zawsze czas dla najbliższych.
Życiorys zasłużonego konstruktora parowozów przybliżył dr Zbigniew Tucholski główny autor wystawy.
Antoni Xiężopolski zdobył doskonałe wykształcenie politechniczne w carskiej Rosji. Jego wielki talent był powodem powierzenia mu wysokich stanowisk przy budowie parowozów i wagonów kolejowych w Rosji i USA . Antoni Xiężopolski otrzymal nagrodę od Rosyjskiego Czerwonego Krzyża za projekt wagonów sanitarnych. Specjalizowal się w budowie parowozów. Po Rewolucji w Rosji władze radzieckie zachowały go na najwyższych stanowiskach przy budowie taboru kolejowego. W 1918 r. do Polski wrocila rodzina Antoniego Xiężopolskiego a on sam musiał czekać na zezwolenie na wyjazd do Polski do 1921 r.
Przyczynił się do wielkiego rozwoju kolejnictwa w Polsce w okresie międzywojennym.
Oprócz obowiązków wybitnego konstruktora zajmowal się pracą naukową i dydaktyczną. Utworzono dla niego Katedrę Budowy Lokomotyw na Politechnice Warszawskiej.
Prof. A. Xiężopolski miał udział w projektach wszystkich parowozów polskich w okresie międzywojennym . Byly to bardzo nowoczesne konstrukcje cenione w świecie.
Po drugiej wojnie światowej mimo że mial juz 84 lata wlączyl się do odbudowy zniszczonego polskiego kolejnictwa. Zmarl w wieku 90 lat, zawieziony do szpitala z pracy w Ministerstwie Komunikacji przy ul. Chalubińskiego w Warszawie . Byl niezwykle pracowity , sprawny do ostatniego dnia życia.
Na wystawie w Muzeum Techniki można obejrzeć świadectwa szkolne, dyplomy, akty nadania stanowisk dyrektorskich i profesorskich. Są również fotografie z różnych okresow życia Antoniego Xiężopolskiego. Na planszach pokazane są parowozy jego konstrukcji. Również można obejrzeć tabliczki fabryczne ze starych parowozów oraz różne elementy wyposażenia.
Prof. Antoni Xiężopolski wyksztalcił na Politechnice Warszawskiej swoich następców - wybitnych konstruktorow taboru kolejowego.

xsiezopolski.jpg
Plik ściągnięto 243 raz(y) 104,01 KB

_________________
Jerzy_S
Ostatnio zmieniony przez Jerzy_S 2011-09-07, 14:52, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Baba Jaga 

Dołączyła: 21 Sty 2011
Posty: 709
Skąd: Warszawa, Ochota-Szczęśliwice.
Wysłany: 2011-09-13, 22:28   Wystawa poświęcona prof.Xiężopolskiemu tylko do 2 paździer.

Jurku, wspaniały ten artykuł, tak jak niezmiernie, niezmiernie interesująca, barwna i niezwykła jest postać profesora Antoniego Xiężopolskiego! Ja jestem związana emocjonalnie z kolejami, mój dziadek był kolejarzem, jeździł na trasach międzynarodowych, uczestniczył w rozwijaniu kolei w Kowlu, a kochał kolej tak bardzo, że mieszkał z babcią, moim tatą i wujem na terenie wielkiej, starej parowozowni w Skarżysku Kamiennej. Ja, jako dziecko, pamiętam, widywałam kolejarzy, a właściwie urzędników kolei w dostojnych czarnych mundurach ze złoconymi guzikami i w pelerynach. Wydawało mi się, że chodzą w cylindrach, a były to wysokie czapki. Ciągle było słychać dyszenie parowozów, unosił się zapach smarów parowozowych i dymu, dla mnie był to jednak zapach wspaniały - cudownych dziecięcych wakacji w drewnianym starym domu, wśród parowozów, nieopodal pięknej rzeki Kamiennej. Dzisiaj popadają w ruinę stare parowozownie, niektóre jak ta na warszawskiej Pradze w ogóle są sprzedawane, burzone bez litości, bez zrozumienia dla ich wyjątkowej wartości.

Redaktor Jerzy S. Majewski, niezwyczajny a przede wszystkim przeuroczy Sąsiad z naszej Ochoty, w Gazecie Wyborczej z 07.09.2011 tak napisał o wystawie i profesorze - twórcy kolei.

"Za cara konstruował wagony sanitarne i parowozy transsyberyjskie. Lenin powierzył mu kierowanie przemysłem ciężkim Piotrogrodu, a Piłsudski wręczył nominację profesorską.

Dzieje profesora Antoniego Xiężopolskiego to opowieść o warszawiaku wykształconym w Petersburgu, robiącym błyskotliwą karierę w Rosji, a po odzyskaniu przez Polskę niepodległości zaangażowanym w odbudowę Rzeczypospolitej. We wtorek, w 150. rocznicę urodzin profesora, w Muzeum Techniki w Pałacu Kultury otwarto poświęconą mu wystawę.

- Był jednym z tych, dzięki którym polskie koleje w okresie międzywojennym należały do najlepszych w Europie - mówi dyrektor Muzeum Jerzy Jasiuk. Wczoraj na otwarciu wystawy oficjalnie nie pojawił się nikt z PKP, zaś wystawa powstała w Pałacu Kultury, bo Muzeum Kolejnictwa postacią konstruktora nie było zainteresowane.

Xiężopolski urodził się niedaleko Warszawy. Studiował w Instytucie Technologicznym w Petersburgu. Tam zwrócił uwagę profesora Szczukina, który ściągnął go do największych w Rosji zakładów taboru kolejowego na linii Mikołajewskiej z Petersburga do Moskwy. Potem szefował wielu wielkim fabrykom parowozów w Imperium Rosyjskim, konstruował m.in. parowozy dla Kolei Wschodniochińskiej.

Pragnął wrócić do odrodzonej Polski, na co jednak nie godził się Lenin. Xiężopolski był zbyt cenny. Do Warszawy udało się mu wysłać jedynie rodzinę. Dopiero po klęsce Armii Czerwonej w 1920 r. i podpisaniu pokoju ryskiego wrócił do Polski. - Ponoć pomógł mu w tym Feliks Dzierżyński - mówi dr Zbigniew Tucholski, współorganizator wystawy.

W Warszawie Xiężopolski przystąpił do budowy polskiego wyższego szkolnictwa kolejowego. Pod jego kierunkiem konstruowano też najnowocześniejsze polskie lokomotywy, wśród nich Pm36 - dziś jedna z ikon przedwojennej Polski. - Bezpośrednim konstruktorem był uczeń profesora Kazimierz Zembrzuski. Powstały dwa doświadczalne egzemplarze - z designerską obudową i bez niej. Ten z obudową wyglądał tak nowocześnie, że nagrodzono go na wystawie światowej w Paryżu - opowiada dr Tucholski. Niestety, nie ocalał. Jego ślad urywa się po wojnie w Kaliningradzie. Ocalał za to parowóz bez obudowy. To słynna "Piękna Helena". Dziś znajduje się w skansenie kolejowym w Wolsztynie.

- Już w niedzielę 18 września w czasie Dni Transportu Publicznego będzie można za nią pojechać z Warszawy do Pruszkowa. Ruszamy około 9 rano z Dworca Zachodniego - zapowiada Mirosław Szymański z fundacji Era Parowozów. "


Wystawa w Muzeum Techniki będzie otwarta do 2 października 2011.

IMG_1206.JPG
Na parowozie...mój dziadek Tadeusz po lewej.
Plik ściągnięto 237 raz(y) 2,74 MB

IMG_1212.JPG
Plany polskich kolei przedwojennych na Wołyniu - Dom Ludowy we wsi Chinówka (Chiniówka) nigdy nie powstał.
Plik ściągnięto 242 raz(y) 2,97 MB

Ostatnio zmieniony przez Baba Jaga 2011-09-21, 10:39, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template forumix v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne
stat4u
Kopiowanie tre?ci i zdj?? z portalu i forum bez zezwolenia zabronione