Strona GłównaStrona Główna
FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy Rejestracja  Album  Zaloguj

Poprzedni temat :: Następny temat
Dworzec Warszawa Zachodnia - Imprezy kolejowe 18 września
Autor Wiadomość
Jerzy_S 

Wiek: 68
Dołączył: 06 Kwi 2011
Posty: 720
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-09-15, 17:50   Dworzec Warszawa Zachodnia - Imprezy kolejowe 18 września

Dni Transportu Publicznego Warszawa

18.09.2011 niedziela godz. 10:00 - 17:00
dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia


Planowane atrakcje:
10:15 - Pokaz kombajnu odśnieżnego PKP PLK SA

11:00 - Oficjalne otwarcie - przywitanie gości, przemówienia.
Gość specjalny: dr Andrzej Massel, Podsekretarz stanu ds. kolei w Ministerstwie Infrastruktury

13:15 - Pokaz technik interwencyjnych Straży Ochrony Kolei
13:45 - Pokaz kombajnu odśnieżnego PKP PLK SA
14:30 - Pokaz ciągnika pancernego (czolgu) PKP PLK SA

15:30 - Odjazd specjalnego pociągu parowego w relacji Wwa Zachodnia - Wwa Gdańska-
Wwa Zachodnia (powrót okolo 17:15). Na stacji Wwa Gdańska odbędzie się pokaz wodowania parowozu.

15:45 - Pokaz kombajnu odśnieżnego PKP PLK SA

17:00 - Zakończenie imprezy


Specjalny pociąg zabytkowy prowadzony parowozem Pm36 "Piękna Helena" w relacji Wwa Zachodnia - Pruszków - Wwa Zachodnia będzie odjeżdżał o godz. 9:55 i 12:00 .
(powrót po okolo 1 godz. 15 min.)
Przejazd na podstawie wejściówek dystrybuowanych w trakcie imprezy.


Dodatkowo przez cały czas imprezy :

- wystawa nowoczesnego, historycznego i technicznego taboru kolejowego (ponad 25 eksponatów)
- mnóstwo atrakcji na scenie i w miasteczku dziecięcym
- zwiedzanie nastawni kolejowej (Grzybek)
- przejażdżki drezyną ręczną Pszczółka Lusia oraz drezyną Warszawa
- możliwość zobaczenia terenu imprezy z wysokości podnośnika koszowego
- stoiska promocyjne współorganizatorów
- dzień otwarty w Muzeum Kolejnictwa (bezplatny transport z terenu imprezy)


Dzień otwarty w Parowozowni Skierniewice 12:00 - 16:00
_________________
Jerzy_S
Ostatnio zmieniony przez Baba Jaga 2011-09-15, 19:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Baba Jaga 

Dołączyła: 21 Sty 2011
Posty: 709
Skąd: Warszawa, Ochota-Szczęśliwice.
  Wysłany: 2011-09-15, 21:01   Suupeer!!!

Jak dla mnie rewelacja! :-P Mam nadzieję, że nic nam nie przeszkodzi tam się pojawić! Ochoto przybądź na tą imprezę! Mam nadzieję, że ta wiadomość jakoś dociera do ludzi. Przecież Ochota to taka trochę kolejowa dzielnica! - mamy starą ( ma korzenie w II poł XIX wieku), z wielkimi tradycjami szkołę "Kolejówkę", która kiedyś była czołową średnią szkołą w dziedzinie kolejnictwa w Polsce (aktualnie niestety trochę się w niej pozmieniało łącznie z samą nazwą szkoły), Headquarter PKP ( Zarząd, Rada Nadzorcza i inne ), wszystko blisko siebie na Szczęśliwickiej, no i Dworzec Zachodni...Odolany, na nich zabytkowy dworzec, kiedyś stała tam parowozownia i przede wszystkim przedwojenne, bogate otoczone aurą wielkich pieniędzy tereny magazynów, kantorów handlowych i baz przeładunkowych wzdłuż torów w okolicach Mszczonowskiej i przy przystanku PKP Czyste.

Ten teren był złotym zagłębiem dla 26-ego Urzędu Skarbowego przy ul. Nowogrodzkiej, stąd napływało dużo pieniędzy z podatków!! Tu był stały ruch w interesach. Przy torach przeładunkowych PKP w niepozornych budkach działały tak zwane "kantory ekspedycyjne". Wtedy w Warszawie było około 200 firm ekspedycyjnych i ich agenci kręcili się właśnie koło Mszczonowskiej! :!: (prócz wielkich torów przeładunkowych bliżej Towarowej).

Jerzy Kasprzycki w swoich „Korzeniach Miasta”, Tom IV, Mokotów i Ochota tak pisze:
„ Natan Adelberg z Nowolipek też chciał mieć kantor na rogu Gniewkowskiej i Mszczonowskiej, blisko kolei. Dla warszawskich eksporterów organizował co tydzień zbiorowe ładunki całowagonowe do Triestu, a stamtąd statkiem na Bliski Wschód i do Palestyny.”
Ostatnio zmieniony przez Baba Jaga 2011-09-16, 08:32, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
KKA 

Dołączyła: 16 Mar 2011
Posty: 218
Skąd: Ochota-Szczęśliwice
  Wysłany: 2011-09-16, 22:57   Dzień otwarty w parowozowni Skierniewice-18.09, niedziela.

Dzień otwarty w parowozowni Skierniewice-18.09, niedziela.

Ekspozycja Muzealna (w organizacji)
Parowozownia Skierniewice
ul. Łowicka 1
Skierniewice, woj. łódzkie
tel. miejski (0-46) 81 81 323
tel. kolejowy (946) 81 81 323


Parowozownia Skierniewice

Ograniczone możliwości pierwszych parowozów wymuszały lokalizację "remiz" w odstępach kilkudziesięciu kilometrów, a względy techniczno-ruchowe wymagały rozmieszczenia ich na stacjach węzłowych. Oba te warunki spełniały odległe o 65 km od Warszawy Skierniewice, gdzie tory rozgałęziały się do Łowicza i Rogowa, skąd następnie miały dotrzeć do Granicy.

Z pierwotnego obiektu do dziś przetrwała jedynie niezmieniona lokalizacja - naprzeciwko ówczesnych peronów tzw. dworca carskiego w pałacowym parku. Początki parowozowni sięgają 1845 r. Pierwsze zachowane wzmianki pochodzą z 1858 r., kiedy w parowozowni dokonywano już poważnych modernizacji. Sprawozdania z tego roku wymieniają jedną remizę na parowozy i jedną na wagony, szopę na węgiel, obrotnicę.

W związku z otwarciem Drogi Żelaznej Warszawsko-Bydgoskiej (Łowicz - Aleksandrów - granica pruska), nastąpiła intensywna rozbudowa tutejszej parowozowni. W 1861 r. zainstalowano obrotnicę o średnicy 12 m, w roku następnym wybudowano wachlarzową halę o 8 stanowiskach, będącą prawdopodobnie zaczątkiem dzisiejszego budynku. Część starej remizy adaptowano na mieszkania i biura. Już w 1865 r. dobudowano do hali 4 stanowiska, a w 1871 r. 4 dalsze. Rozbudowę kontynuowano jeszcze w latach 1874-75 i 1879, osiągając liczbę 24 stanowisk. Równocześnie modernizowano kanały rewizyjne, żurawie wodne i wodociągi, windy węglowe i inne urządzenia, powiększano składy węgla (1868, 1871).
W 1871 r. powiększono wieżę ciśnień (z 1858 r.): budynek przedłużono, ustawiono dwa dodatkowe zbiorniki na wodę i nową maszynę parową. Już 9 lat później konieczne okazało się wzniesienie nowej stacji pomp nad rzeką (obiekt, istniejący do dziś, był wyposażony w dwa kotły parowe Dupuisa i dwie maszyny parowe z pompami firmy Borsig). Na stacji pobudowano nową wieżę wodną (zniszczona w 1914 r.), a stary obiekt przerobiono w 1884 r. na łaźnię dla pracowników kolei. Funkcję tą spełniał on przez 99 lat. W ten sposób ukształtowana została zachodnia część zespołu parowozowni, zachowana po kilku modernizacjach do dziś.

21 października 1914 r. na rozkaz gen. Ludendorffa wysadzono w powietrze lub spalono wszystkie jej budynki i urządzenia. Wycofujące się wojska rosyjskie w grudniu 1914 r. ponownie dokonały zniszczeń oraz ewakuowały tabor, maszyny i dokumentację.

Po zakończeniu wojny parowozownia była jednym z najwcześniej odbudowanych obiektów na stacji. Prowadzenie regularnego ruchu pociągów w pierwszych latach powojennych wymagało szybkiego uruchomienia zaplecza naprawczego dla mocno zdewastowanego taboru.

W dniu 1.01.1934 r. w Skierniewicach stacjonowało 35 parowozów, półtora roku później ilostan zmniejszył się do 26 jednostek. W 1939 r. Skierniewice były już tylko parowozownią pomocniczą z 16 lokomotywami serii Od2, OKl27, Ti4, Tp2 i Tp4, obsługującymi lokalne pociągi osobowe, zbiorowe towarowe i manewry. Wykonywano tu tylko przeglądy okresowe i naprawy bieżące parowozów.

Nieoczekiwany rozwój skierniewickiej parowozowni przyniosła II wojna światowa, zmieniająca główne kierunki przewozów i sytuację trakcyjną. W czasie przygotowań do agresji niemieckiej na ZSRR, a tym bardziej po jej rozpoczęciu, gwałtownie wzrosły przewozy na liniach równoleżnikowych. Ponadto część transportów ze Śląska na wschód kierowano dawną "wiedenką" w kierunku Warszawy. Skierniewicką lokomotywownię postanowiono przystosować do obsługi ciężkich parowozów towarowych (serii 58, Ty23, w perspektywie serii 52 i 42) oraz wykonywania napraw rewizyjnych i awaryjnych (bardzo częstych w warunkach wojny).

W tym okresie, wszystkie nowe budynki wzniesiono w stylu modernistycznym z czerwonej cegły według znormalizowanych projektów, opracowywanych w Dyrekcji Generalnej Kolei Wschodniej w Krakowie. Po modernizacji w Skierniewicach stacjonowało 50 parowozów, w większości towarowych serii 58 (polska seria Ty1), wymienionych następnie na Ty23. Do lokalnego ruchu osobowego używano wysłużonych, pruskich maszyn serii 13 (polska Pd5).

W pierwszych latach po wojnie zakres pracy obejmował naprawy bieżące, rewizyjne i średnie parowozów oraz naprawy bieżące wagonów. Budowa linii do Łukowa (1954) i wzrost przewozów tranzytowych z zachodu na wschód były powodem przydzielenia do tutejszej parowozowni najcięższych polskich lokomotyw - Ty51. W 1957 r. było ich tutaj 22 szt. Od początku lat sześćdziesiątych skierniewickiej jednostce szybko przybywało pracy. Liczba "stokerów" (Ty51) wzrosła do 36 w 1961 r. i 40 w 1965 r (przy ogólnej ilości 56 parowozów). Podjęto w związku z tym szereg inwestycji modernizacyjnych.

Po elektryfikacji wszystkich linii zbiegających się w Skierniewicach w lokomotywowni pozostały tylko lżejsze parowozy, obsługujące pociągi zbiorowe i manewry - Ty2 i Tr203 (oraz OKl27). Rocznie naprawiano tutaj ponad 70 lokomotyw. W 1970 r. oddelegowano z Kutna do Skierniewic pierwszą lokomotywę spalinową. Lokomotywy elektryczne stacjonowały w Skierniewicach już nieco wcześniej - w połowie 1987 r. na stanie było 15 elektrowozów serii ET21, ale już pod koniec 1988 r. część z nich zastąpiono nowocześniejszymi ET22. Trakcja spalinowa była reprezentowana głównie przez lokomotywy SM42. Mimo to skierniewicka jednostka nie brała już udziału w obsłudze pociągów tranzytowych i dalekobieżnych. Tutejsze maszyny były używane do prac gospodarczych, manewrów, pociągów zdawczych i zbiorowych. Na inwentarzu było ich w 1991 r. tylko 24. W 1989 r. zakończyły służbę liniową parowozy.

Dnia 31 października 1991 roku po 146 latach lokomotywownia Skierniewice przestała istnieć jako jednostka organizacyjna. Na czas likwidacji urządzeń i wyposażenia podporządkowano ją MD Warszawa Odolany jako oddział zamiejscowy.

POLSKIE STOWARZYSZENIE MIŁOŚNIKÓW KOLEI NA RATUNEK PAROWOZOWNI

Kiedy likwidacja pracy trakcyjnej MD Skierniewice była już przesądzona, Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei podjęło inicjatywę stworzenia w najstarszej zachowanej parowozowni Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej zaplecza remontowego dla zabytkowego taboru PKP - zbliżał się bowiem wielki jubileusz 150-lecia kolei na ziemiach polskich. Z przyczyn finansowych PKP zrezygnowały jednak ostatecznie z eksploatacji obiektu, nad którym zawisła groźba fizycznej likwidacji lub, w najlepszym razie, przebudowy i adaptacji na cele nie związane z koleją.

W tej sytuacji PSMK podjęło się społecznym wysiłkiem (choć nie bez pomocy ze strony Centralnej DOKP i Dyrekcji Generalnej PKP) "zakonserwować" parowozownię jako czynny skansen techniki kolejowej i muzeum zabytkowego taboru. Niestety, nie wszystkie urządzenia udało się uratować przed pocięciem na złom lub wywiezieniem do innych jednostek.

Równocześnie trwało gromadzenie eksponatów pozyskiwanych przez PSMK: lokomotyw i wagonów, oczekujących złomowania w różnych zakątkach kraju, starych semaforów i innych urządzeń. Porządkowano też teren i zabezpieczano obiekty, usuwano skutki wandalizmu i wizyt nieproszonych "gości". W 1994 r. dzięki staraniom PSMK i zrozumieniu służb konserwatorskich zespół parowozowni został wpisany do rejestru zabytków. Dopiero wówczas faktycznie ustała prowadzona od 1992 r. likwidacja "szopy".

W końcu grudnia 1992 roku, ówczesna Centralna Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych wystąpiła z propozycją przejęcia przez Stowarzyszenie niepotrzebnej już wtedy Kolei lokomotywowni. Po dwu tygodniach zostawionych władzom PSMK do namysłu, Stowarzyszenie propozycję przyjęło a Centralna DOKP nadała bieg tej, wtedy nowatorskiej, sprawie. Procedury okazały się znacznie bardziej skomplikowane niż się początkowo wydawało. Mimo życzliwości wszystkich stron biorących udział w przekazaniu obiektu, działania trwały niemal dziesięć lat. Dopiero 8 listopada 2002 roku PSMK stało się pełnoprawnym właścicielem zasadniczej części kompleksu byłej skierniewickiej parowozowni.

Przyszłość tego historycznego zespołu obiektów związana jest odtąd z funkcją pielęgnowania i propagowania tradycji polskiego kolejnictwa, realizowaną przez stopniową rewaloryzację zabytkowych budynków i budowli oraz organizację ekspozycji taboru i techniki kolejowej. Chcielibyśmy, aby parowozownia, która przez ponad półtora wieku wpisała się w krajobraz kulturowy regionu, w dalszym ciągu była jego istotnym, żywym składnikiem.

Powyższy tekst to fragmenty obszernego artykułu ze strony Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei http://www.psmk.org.pl/

Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei
Zarząd Główny PSMK
Plac Defilad 1 (w Muzeum Techniki)
00-901 Warszawa
e-mail: zarzad@psmk.org.p


Dworzec kolejowy w Skierniewicach - też jest wyjątkowy.


Budynek zabytkowego Dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej z 1874 r. wg projektu J. Heuricha (ucznia Marconiego) w stylu gotyku angielskiego, spalony w 1914 r., został odbudowany w latach 1980-2003.

Pierwszy dworzec, tzw. carski, zlokalizowano na terenie parku w północnym jego skraju. Pierwszy budynek dworca został oddany do użytku w 1845r. Wzniesiono go w stylu mauretańskim. Konieczność budowy tak reprezentacyjnego dworca wynikała również stąd, że w Skierniewicach mieściła się letnia rezydencja carów i pałac prymasowski.
W czasie wizyt carskich odbywały się tu spektakle teatralne.

Następnie wzniesiono nowy nowy dworzec. Powstał w niewielkiej odległości od pierwszego dworca. Budowę rozpoczęto w kwietniu 1873r. Przestronny budynek swoją architekturą nawiązywał do modnych wówczas form neogotyku. Połączenie motywów gotyku angielskiego z formami nawiązującymi do cegłowego gotyku północnych rejonów Europy było cenną właściwością skierniewickiego dworca. W czasie I wojny światowej dworzec uległ zniszczeniu.

Dawniej bywał tu Władysław Stanisław Reymont, potem kręcono tu film na podstawie powieści Bolesława Prusa "Lalka".

Warta obejrzenia jest drewniana wiata peronowa istniejąca w niezmienionej formie od 1893 r., a także - wewnątrz budynku dworca - niezwykła sgraffita Mieszkowskich z okresu socrealizmu (1954 r.). Współczesny dworzec skierniewicki w dalszym ciągu stanowi piękny przykład modnego w XIX w. stylu ceglanego i jest z pewnością obiektem godnym zwiedzania. Poza tym jest w bardzo dobrym stanie - pięknie zadbany, czysty, ze sklepami i usługami.

Parowóz Ty2-1309 w skierniewickiej parowozowni.Fot.Paweł Mierosławski.jpg
ze strony www.psmk.org.pl
Plik ściągnięto 252 raz(y) 52,64 KB

IMG_0600.JPG
piękne wnętrze dworca w Skierniewicach
Plik ściągnięto 352 raz(y) 2,42 MB

IMG_0603.JPG
Dworzec w Skierniewicach
Plik ściągnięto 314 raz(y) 2,03 MB

Ostatnio zmieniony przez KKA 2011-09-19, 23:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Baba Jaga 

Dołączyła: 21 Sty 2011
Posty: 709
Skąd: Warszawa, Ochota-Szczęśliwice.
Wysłany: 2011-09-19, 23:24   To była bardzo udana kolejowa impreza!

Największe wrażenie robiła oczywiście "Piękna Helena" !!! czyli sławny parowóz Pm36 projektu prof. Xsiężopolskiego. Bilety na przejazdy pociągiem z lat 30-tych doczepionym do parowozu - do Pruszkowa i z powrotem oraz do W-wy Gdańskiej na pokaz wodowania - trzeba było kupić parę godzin przed odjazdem. Potem były już tylko "twarzowe" jak to określił jeden z konduktorów.

Generalnie cała atmosfera była wyjątkowo wesoła, ludzie dopisali, organizacja była niezła. Może wśród tych zachwyconych pociągami dzieci rośnie jakiś wielki reformator naszych podupadłych kolei?

IMG_1266.JPG
"Piękna Helena" - parowóz obdarzony wielkim uczuciem w tym dniu (18.09.11r) przez Warszawiaków.
Plik ściągnięto 299 raz(y) 1,96 MB

IMG_1290.JPG
udana impreza kolejowa wśród torów na Dworcu Zachodnim, 18.09.11r.
Plik ściągnięto 209 raz(y) 2,54 MB

IMG_1283.JPG
Ciągnik kolejowy (czołg) w akcji, 18.09.11, Dworzec Zachodni.
Plik ściągnięto 254 raz(y) 3,65 MB

 
 
Jerzy_S 

Wiek: 68
Dołączył: 06 Kwi 2011
Posty: 720
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-09-21, 10:36   

Z opracowania Fundacji Era Parowozów z przewodnika po grobach kolejarzy przepiszę poniższy tekst:


Władysław Stanisław Reymont (1867-1925)
Powązki, Aleja Zasłużonych , grób 1

Kolejarz, laureat Literackiej Nagrody Nobla (1924), autor utworów o tematyce kolejowej, m. in. "Pracy" 1891, "Szczęśliwi" 1894, "Przy robocie" 1895, "Senne dzieje" 1908, "Marzyciel" 1909.

Służba na Drodze Żelaznej Warszawsko - Wiedeńskiej byla dla późniejszego pisarza pierwszą i jedyną w życiu pracą stałą. Zachowalo się niewiele dokumentów i wiarygodnych relacji świadków z tego okresu jego życia. Sam pisarz mówił o tym niechętnie. Dlatego tak wiele nieścisłości na ten temat można spotkać w jego biografiach.

Pierwszy zawodowy kontakt Reymonta z koleją nastąpil w 1888 r. Początkowo były to płatne dniówkowo roboty przy odśnieżaniu torów i wymianie szyn w okolicach Wolbórki, a od jesieni tego roku bezpłatny staż na kancelistę na stacji w Rogowie. Staż skończył się po czterech miesiącach. Jak wynika z zapisów zachowanych w notatniku pisarza, przyczyną wyrzucenia ze stażu byl "bałagan" w powierzonych mu dokumentach oraz nadmierna sympatia, jaką okazywał młodej żonie zawiadowcy stacji. Po kilkunastu miesiącach i kilku bezskutecznych próbach Reymont ponownie dostał się do kolejowej slużby . Pomógł mu w tym prawdopodobnie mąż siostry Kamili, technik kolejowy pracujący w pobliżu Wolbórki. Było to nisko płatne stanowisko starszego robotnika na odcinku drogowym w Rogowie. Po trzymiesięcznym stażu Reymont zdał egzamin kolejowy ze znajomości licznych przepisów i instrukcji. Do jego obowiązków należał codzienny obchód (tam i z powrotem) około 11- kilometrowego odcinka między stacją Rogów a przejazdem drogowym we wsi Lipce, w celu zebrania od dróżników przejazdowych i obchodowych informacji na temat wszystkich zdarzeń związanych z ruchem kolejowym. Dróżnicy byli analfabetami, dlatego zadaniem starszego robotnika było sporządzanie odpowiednich sprawozdań, a także przekazywanie w obecności świadka , rozporządzeń dyrekcji. Reymont nie mieszkał w domku dróżnika , lecz w wynajętych izbach we wsiach Krosnowa i Przyłęk Duży. Ten okres jego stałej pracy na kolei trwał od połowy grudnia 1890 r. do październia 1892 r. W jednej z autobiografii przeznaczonej dla czytelnika francuskiego Reymont napisal " Porzuciłem kolej z jej winy".
Noty biograficzne - Wiesław Wojasiewicz
_________________
Jerzy_S
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template forumix v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne
stat4u
Kopiowanie tre?ci i zdj?? z portalu i forum bez zezwolenia zabronione