Strona GłównaStrona Główna
FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy Rejestracja  Album  Zaloguj

Poprzedni temat :: Następny temat
ROWERZYŚCI- NARESZCIE MAMY ZMIANY!!!
Autor Wiadomość
Monika 

Dołączyła: 01 Mar 2011
Posty: 65
Skąd: W-wa Ochota
  Wysłany: 2011-04-29, 10:10   ROWERZYŚCI- NARESZCIE MAMY ZMIANY!!!

ROWERZYSTO ! – NARESZCIE ZMIANY :lol:

22 kwietnia 2011 roku ( akurat w międzynarodowy Dzień Ziemi !) prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, chroniącą rowerzystów, dającą im więcej praw i likwidującą liczne absurdy. Ustawa wejdzie w życie 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw, czyli prawdopodobnie około 10-15 maja.

Nareszcie znowelizowana ustawa będzie zgodna z Konwencją Wiedeńską o Ruchu Drogowym z 1968 roku, ze zmianami z 2006 roku. (Dz. U. nr 5 z 1988 roku, poz. 40 i 44). Dotychczasowa ustawa była z nią sprzeczna. Zmiany w przepisach były możliwe na skutek aktywnej postawy rowerzystów zrzeszonych w różnych organizacjach, działających ramach tzw. sieci Miasta dla Rowerów. Projekty zmian w przepisach wypracowane przez „Sieć” wraz z efektami prac posłów ( np. posła PO Łukasza Gibały – wiceprzewodniczącego Parlamentarnej Grupy Rowerowej ) i Biura Analiz Sejmowych, przyniosły pozytywny efekt w postaci nowych, dosyć spójnych przepisów dla rowerzystów.

Z ustawy znika "rower jednośladowy" - teraz rowerem będzie też trójkołowiec o szerokości do 0,9 m, także ze wspomagającym napędem elektrycznym. W przepisach znalazła się definicja roweru i wózka rowerowego. Zgodnie z tym rower będzie to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 90 cm, poruszany siłą mięśni, ale może być też wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny. Natomiast, zgodnie z proponowanym przepisem wózek rowerowy jest szerszy niż 90 cm i może też służyć do przewozu rzeczy. Poprawienie definicji roweru eliminuje problemy ze zdefiniowaniem do którego z powyższych typów w świetle przepisów kwalifikują się na przekład niektóre typy rowerów poziomych oraz rowery dla niepełnosprawnych.

W ustawie pojawia się pojęcie pasa ruchu dla rowerów i śluzy dla rowerów, a droga dla rowerów będzie tylko drogą całkowicie wydzieloną, nie będzie stanowiła już części jezdni ogólnodostępnej.

Wolno będzie m.in.:

* wyprzedzać powoli jadące samochody z ich prawej strony (dziś wolno z prawej strony jedynie omijać stojące - np. na czerwonym świetle - pojazdy), pod ogólnymi warunkami: musi być dostateczna widoczność, miejsce itp.
* jechać środkiem pasa ruchu na skrzyżowaniu aby samochód nie wyprzedzał nas w obrębie pasa ruchu i zajeżdżał nam drogę
* jechać obok innego rowerzysty, jeśli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu (ważne np. dla kolarzy trenujących jazdę w peletonie - dziś za to grozi 50 zł mandatu)
* zatrzymywać się na wlocie skrzyżowania w śluzie rowerowej obok innych rowerzystów
* przewozić dzieci w przyczepkach ciągniętych przez rower (dziś za to grozi 300 zł mandatu)
* wyjątkowo - jechać po chodniku w innych niż obecnie dopuszczane sytuacjach (oblodzenie, ulewny deszcz, silna mgła - ekstremalne warunki pogodowe), rowerzysta jadący po chodniku ma obowiązek ustępować pierwszeństwa pieszym. Zawsze możemy jechać po chodniku jadąc z dzieckiem do 10 lat.

PIERWSZEŃSTWO NA SKRZYŻOWANIACH! Rowerzyści jadący na wprost po drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów, jezdni bądź innej części drogi na wprost będą mieć pełne pierwszeństwo przed pojazdami zmieniającymi kierunek ruchu. Nowy art. 27 ust. 1a przywraca zgodność ustawy z Konwencją Wiedeńską i jej art. 16 ust. 2 - tak właśnie wygląda pierwszeństwo na skrzyżowaniach we wszystkich krajach będących stroną tej Konwencji. Zniknie też art. 33 ust. 4 zabraniający wjazdu na przejazd rowerowy "pod nadjeżdżający pojazd" - był on również sprzeczny z Konwencją. Teraz rowerzysta, podobnie jak na całym świecie, będzie musiał stosować się do znaków drogowych, także tych ustawianych przy drodze dla rowerów.

Rowerzysta ("kierujący pojazdem bez silnika") nie będzie też musiał w razie potrzeby "zatrzymywać się, aby umożliwić wyprzedzanie".

Doprecyzowane zostają zasady korzystania z : 1)drogi rowerowej, 2)pasa ruchu dla rowerów i 3)śluzy rowerowej.
Z tych pierwszych dwóch rowerzysta będzie miał obowiązek korzystać tylko wtedy, jeśli są wyznaczone dla kierunku w którym się porusza lub zamierza skręcić (istotne np. jeśli droga dla rowerów jest wyznaczona po lewej stronie jezdni lub pas ruchu dla rowerów jest wyznaczony na skrzyżowaniu tylko do jazdy na wprost, a rowerzysta zamierza skręcić w lewo lub w prawo - wówczas oczywiście korzysta z jezdni).
Natomiast śluza rowerowa w połączeniu z pasem rowerowym ma za zadanie wyeliminować ryzyko konfliktu na linii rower-samochód podczas wykonywania lewoskrętu, oraz zlikwidować konieczność zmiany pasa, które to manewry są statystycznie mało bezpiecznymi manewrami wykonywanych przez rowerzystów.

W tekście wykorzystałam fragmenty artykułu ze strony:
Kod:
WWW.miastadlarowerów.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template forumix v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne
stat4u
Kopiowanie tre?ci i zdj?? z portalu i forum bez zezwolenia zabronione