Strona GłównaStrona Główna
FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy Rejestracja  Album  Zaloguj

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: Baba Jaga
2014-01-06, 00:08
O metrze i miejskiej kolei, również tych warszawskich...
Autor Wiadomość
Arcyhistoria 

Pomogła: 2 razy
Dołączyła: 04 Kwi 2011
Posty: 47
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-07-17, 21:09   O metrze i miejskiej kolei, również tych warszawskich...

O metrze i miejskiej kolei, również tych warszawskich…

Warszawa szczyci się niezłym transportem publicznym, choć właściwie metra z prawdziwego zdarzenia, jako sieci podziemnej kolei miejskiej, jeszcze nie posiada . Posiada tramwaje, miejskie autobusy i koleje podmiejskie. Metro buduje się wolno i podobno bardzo drogo. To ostatnie pasuje do nas, a więc jest jak najbardziej możliwe. "Budowa II linii metra w Warszawie jest jedną z najdroższych, w przeliczeniu na kilometr długości, tego typu inwestycji w Europie ostatnich kilkunastu lat" – pisze na swojej stronie Zielone Mazowsze. ( :arrow: http://tvnwarszawa.tvn24....opie,82724.html )
Jednak najważniejsze jest to, że jeśli chodzi o metro, czyli elektryczną miejską kolej podziemną, jesteśmy zapóźnieni w stosunku do stolic Europy o około 120 lat. !! :roll:

W Europie już w połowie XIX wieku wszystkie wielkie miasta zaczęły wypracowywać system transportu miejskiego omijający coraz bardziej zatłoczone ulice. Na początku wprowadzano miejskie i podmiejskie koleje naziemne. W Paryżu w 1852 roku powstała Petite Ceinture („mały okrąg”), która skrajem miasta przewoziła zwierzęta przeznaczone na ubój i towary, a w końcu również pasażerów. W Londynie w 1863 roku otworzono kolej łączącą najważniejsze dworce kolejowe.

Z historii TRANSPORTU KOLEJOWEGO W WARSZAWIE

Wielką uroczystością było otwarcie kolei warszawsko-wiedeńskiej budowanej od roku 1840 a ukończonej po siedmiu latach. Wspominał o tym Skarbek: „ Skoro pierwsza stacja tej drogi do Pruszkowa do użytku publicznego oddana została, urządzono do niej, a później do drugiej, do Grodziska, spacerowe pociągi, którymi mnóstwo ludzi z upodobaniem jeździło. Między innymi był urzędnik sądowy, nad aktami hipotecznymi wciąż ślęczący, który ani jednego dnia nie opuścił, robiąc tę wycieczkę tam i na powrót, innej nie chciał odbywać przechadzki, utrzymując, że spacery wagonowe bardzo skutecznie na polepszenie stanu zdrowia oddziaływają”.

Dla komunikacji w samej Warszawie kluczowe znaczenie miała budowana w 1876 roku Kolej Obwodowa. Łączyła ona szerokotorowe koleje na Pradze : Petersburską, Terespolską, z koleją Warszawsko-Wiedeńską na lewym brzegu Warszawy.

Znaczenie też miał warszawski i podwarszawski fragment ukończonej w 1877 Kolei Nadwiślańskiej.

Inną ważną linią kolejową dla Warszawy stanowiła linia średnicowa i most średnicowy. Koncepcja linii łączącej dawne koleje wiedeńską, terespolską i petersbuską powstał już w 1879. Miała ona połączyć nowy dworzec Główny z dworcem Terespolskim (Wschodnim).
Jej budowa rozpoczęła się jednak dopiero w 1919. Rozebrano częściowo dworzec Wiedeński, zbudowano tunel pod al. Jerozolimskimi, a na Powiślu i na Pradze wiadukt. Odcinki naziemne połączył most Średnicowy. Na odcinku pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia - Dworzec Główny trasę zagłębiono w wykopie budując nad nim wiadukty ulic Towarowej (1923-25) i Żelaznej (1923-30).
:!: Oficjalne otwarcie linii nastąpiło w dniu 2 września 1933, a jej elektryfikacja w 1936.Dodatkowym elementem związanym z budową linii średnicowej była budowa stacji postojowej na Szczęśliwicach (obecnie Odolany) otwartej w 1929, oraz budowa nowego dworca Warszawa Zachodnia (początkowo zwanego Warszawa Czyste) "symetrycznego" pod względem funkcji do Warszawy Wschodniej.

Najważniejszą i elektryczną koleją miejską była powstała w 1927 roku Elektryczna Kolej Dojazdowa. Była to pierwsza w Polsce normalnotorowa kolej elektryczna, zbudowana przez koncern "Siła i Światło" w porozumieniu ze Stanisławem Lilpopem. Ostatecznie linia została poprowadzona następującą trasą: przystanek końcowy na Nowogrodzkiej przy Marszałkowskiej - Nowogrodzka - Tarczyńska - Niemcewicza - Szczęśliwicka - ... - Tworki - Komorów - Podkowa Leśna - Grodzisk Mazowiecki. W późniejszym okresie zbudowano odgałęzienie do Włoch (1932 - ulicą Popularną, przystanek na Śląskiej) i inne.
Na terenie Warszawy EKD funkcjonowała na zasadzie tramwaju. Po wojnie przemianowana na Warszawską Kolej Dojazdową, od lat 50-tych rozpoczyna się niestety powolny proces skracania linii, aż do chwili obecnej….

Jak wyglądała budowa METRA gdzie indziej w EUROPIE….

Od 1890 roku w Londynie funkcjonowało już podziemne metro zasilane elektrycznością ! :!:
Podobnie działo się w Berlinie, Wiedniu, Nowym Jorku i Budapeszcie.

W Paryżu dyrektor robót publicznych Edmond Huet również przedstawił projekt podziemnej kolejki elektrycznej. Poparł go główny inżynier Paryża Fulgence Bienvenue, ekspert od budowy kanałów. W 1898 roku rząd francuski przegłosował ustawę głoszącą, że metro paryskie to „projekt użyteczności publicznej” i ma pozostać pod wyłącznym zarządem władz miasta Paryża :idea: . Nad drążeniem tuneli pod ulicami czuwał wspomniany inżynier Bienvenue, a głównym wykonawcą metra był niezależny belgijski konstruktor, przemysłowiec i archeolog amator Edouard Empain.

Prace szły szybko, ponieważ metro miało być gotowe na Wystawę Światową oraz na letnią olimpiadę w 1900 roku. W grudniu 1899 roku zawalił się jednak tunel pod Champs-Elysees – powstał wielka wyrwa szeroka na 15 metrów i głęboka na 20m.

19 lipca 1900 roku po zaledwie 22 miesiącach !!! pracy Linia 1 metra paryskiego została otwarta. Woziła gości Expo ze stacji w Porte Maillot (za Łukiem Triumfalnym) do Stacji Olimpiada w Porte de Vincennes, gdzie odbywała się olimpiada letnia. Bienvenue miał wykonać jeszcze 5 linii metra, łącznie z najtrudniejszą Linią 4 – pod Sekwaną. Ogłosił konkurs ofert – spośród 30-tu wybrał najbardziej śmiały i innowacyjny należący do kompanii Chagnaud, która już wcześnie wybudowała potrójny przystanek przesiadkowy metra pod Operą. (Jakże to inaczej wyglądało i skutkowało w porównaniu do efektów naszych procedur przetargowych ..)Kompania zaproponowała zatopienie w Sekwanie gotowego tunelu. Z pustej komory zamontowanej pod wodą pod poszczególnymi częściami konstrukcji wypompowywano w końcu wodę, aby robotnicy mogli tam zejść specjalnymi kominami i pracować dalej pod wodą nad pogłębieniem dna i poprawnym osadzeniem elementów tunelu. Przez dwa lata budowano 5 odcinków tunelu.

Pierwsze wagony metra w Paryżu były drewniane, a przewody elektryczne doprowadzające energię do silników biegły pod nimi. Takie rozwiązanie sprzyjało spięciom w instalacji i w efekcie pożarom. W 1903 roku na skutek takiego pożaru udusiły się 84 osoby.

Źródła: źródło skrótowego opisu kolei dla Warszawy stanowiło dla mnie bardzo dobre opracowanie na stronie : http://www.warszawa1939.p....php?kod=koleje .
Pozostałe: Jan St. Bystroń „Warszawa” Wyd. L. Fiszera w Warszawie,
Stephen Clarke „Paryż na widelcu. Sekretne życie miasta.”


Rozbicie się pociągów pod Warszawą na kolei Nadwiślańskiej. LUD POLSKI, 1913 rok.JPG
Plik ściągnięto 178 raz(y) 2,31 MB

Ostatnio zmieniony przez Baba Jaga 2013-10-11, 22:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
bohun 

Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 24
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-07-17, 23:31   

Teraz nowocześniej się kopie pod ulicami a tym bardziej rzekami, ale i tak porównanie nas do Londynu czy Paryża sprzed ponad 100 lat trochę załamuje ...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template forumix v 0.2 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne
stat4u
Kopiowanie tre?ci i zdj?? z portalu i forum bez zezwolenia zabronione